Varför visar inte Disney Förintelsen?

Jag blev alldeles nostalgisk nu i söndags. På 5:an visade de "Prinsen av Egypten" på förmiddagen. Den såg jag kanske 2 gånger när jag var liten, och det var en av mina favoritfilmer. Det är ju så, de man inte hade hemma var ju alltid de man helst ville se, och de som man minns som favoritfilmer när man växer upp.
   Men det är inte vad jag egentligen grunnar på. Hela filmen igenom är ju ganksa hemsk. Gud skickar bölder och gräshoppor och sånt där, folk misshandlas och dör till höger och vänster. Men det är ju så man måste berätta historien, då filmen är baserad på berättelsen om Moses i bibeln. Så den måste ju vara lite historiskt korrekt. Men när jag satt där och diskuterade alla dessa hebréer med min syster, började jag fundera. Varför gör inte Disney eller något annat filmbolag en tecknad film om Förintelsen? Egentligen, lite samma handling som "Prinsen av Egypten". Eller?
   Jag kan tänka mig att filmbolagen är lite fega. Man vill inte stöta sig med någon. Det är ju ändå relativt färskt i minnet. Men samtidigt, om mina framtida barn ska sitta klistrade framför någon tecknad film, så kan de ju lika gärna få lite allmänbildning samtidigt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0