Melodifestivalen igen

Jaha.
Andra deltävlingen var ju ine mycket bättre än den första måste jag säga.
Eric Saade störde jag mig på redan innan han börjat sjunga eftersom alla uttalade hans namn olika. GöteborgsPosten skrev att han var en svensk Zac Efron och jag skrattade. SVT berättade att han var 19 år och sjöng på Disney Channel och jag grät. Framträdandet såg ut som en Britney Spears-konsert från 1997. Han kunde inte dansa heller, så hela Flash Dance grejen blev lite för mycket tycker jag.
  Dogge "Cykel på köpet" Doggelito var inte heller någon överraskning. I mafioso-kläder och tjafsiga halskedjor rappade han om att festa med några marockanska folkmusiker, ingen favvorit. 
  "Innan alla ljusen brunnit ut" kändes som en vanlig svensk ballad, vilket utmärks av att låten handlar ganska mycket om att sitta vid sitt köksbord och göra ingenting. Kvinnan hade väl viss talang kan jag medge, men klänningen var ful och låten passar bättre i radio än på en scen.
   MiSt och deras dansbandskompisar fick mig att rysa. Inget fel med att skriva låtar på fritiden, men lämna för guds skull framträdnadet till riktiga artister. Och försök att inte välja en Magnus Carlsson-kopia, jag tål inte fler än en. 
   Pauline var ju riktigt duktig även om låten kändes lite malplacerad. Efter Amy Winehouses och Duffys framgångar kändes det väl inte helt galet att hon gick vidare. Hon påminde mig lite om Mimmie Pigg i sin klänning och rosetten mit på hjässan. 
   Andreas Johnsson är ju Melodifestival-veteran nu, så det var ju redan ganska självklart att han skulle till Globen. Hans jacka var snygg, men låten kändes lite tråkig. Vad hände med kullerstens-, såpbubbel-, cykelutflyktslåtarna?
   Kalle Moreus och Orsa spelmän. Jag har varit i Orsa. Mer har jag inte att säga om saken.
   Om Jenny Silver var förra veckans Beyonce så var Hanna Lindblad denna veckans Lady Gaga. Men som tur var luktade det inte lika mycket plagiat här, utan det var mest en fläktande aning. Låten var ju dock alldeles för vanlig i min smak.

Hoppas att någon säger emot detta så vi kan ha livliga diskussioner!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0